Om oss
På denne siden er det informasjon om oss i LAMIS, Landslaget for matematikk i skolen.
Under ligger kontaktinformasjon, fakturaadresse, organisasjonssekretær, skjema for reiseregning og informasjon angående årsmøter.
Nederst ligger en presentasjon av sentralstyret og organisasjonssekretær, inkludert epostadressene til hver enkelt.
Kontakt oss
E-post: post@lamis.no
E-postadresser
Hovedepost: post@lamis.no
Organisasjonssekretær: org.sek@lamis.no
Leder: leder@lamis.no
Se ellers under sentralstyre for e-postadresser til de ulike
styremedlemmene.
Fakturaadresse
LAMIS
c/o Saga Regnskap Asker AS
Solbråveien 41
1383 Asker
980401103@autoinvoice.no
Merkes med LAMIS
Eventuelt:
post@lamis.no
Org.nr.: 980 401 103
Kontonr.: 7878 05 00882
Postadresse
LAMIS
c/o Elin Unstad
Ånnerudskogen 46B
1383 Asker
Årsmøter
Reiseregning
Her finner du skjema for reiseregning.
Reiseregninger må være sendt til oss innen to måneder etter utført reise. Reiseregninger som vi mottar etter dette blir ikke utbetalt.
Reiseregningen må fylles inn, skrives ut, underskrives og deretter skannes og sendes per epost til org.sek@lamis.no.
Navn, adresse på mottaker, pluss kontonummer, formål med reise, datoer for reise og underskrift må være med. Kvitteringer må legges ved.
Kjøring av egen bil/parkering må avtales på forhånd.
LAMIS dekker utgifter etter regning. Hovedregel er at reiser dekkes etter billigste måte. Det betyr offentlig transport.
Lokallag dokumenter
MAL for Årsrapport fra Lokallag
Årsrapporten skal sendes inn en gang i året, etter at det er avholdt årsmøte i lokallaget.
Sendes til post@lamis.no .
Sentralstyret

Inger-Lise Risøy
Styreleder | Ledergruppe | Mellomtrinn
Inger-Lise Risøy jobber på Krokstad skole i Nedre Eiker. 1 – 7.skole. Hun er undervisningsinspektør og matematikklærer i tillegg til prosjektgruppa i realfagsatsingen i Nedre Eiker. Hun er også ressursperson for NSMO (Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen).
Hun var på første sommerkurs i 2004, og var med å starte lokallaget LAMIS Nedre Buskerud i 2005. Har siden den gang vært i styret og er i dag nestleder i Nedre Buskerud. Hun var ny i sentralstyret sommer 2017 og ble valgt til styreleder i 2023.
I matematikkundervisningen er hun opptatt av elevaktiv, utforskende og variert undervisning. Den matematiske samtalen i klasserommet mellom lærer – elev og elev – elev. Begrepsopplæring, begynneropplæringen i matematikk og involvering av foreldre. Bruk av problemløsningsoppgaver og hverdagsoppgaver for å gjøre matematikken mer engasjerende for elevene.
I ledergruppen har Inger-Lise særlig ansvar for økonomioppgaver.
E-postadresse: inger-lise@lamis.no

Renate Jensen
Ledergruppe | Barnetrinn/Ungdomstrinn
Renate Jensen arbeider som rådgiver i Etat for skole i Bergen kommune. Hun har lang praksis som lærer i grunnskolen og har arbeidet med matematikk på 1. – 10. trinn. Hun er også timelærer i matematikk ved Høgskolen på Vestlandet. I fagfornyelsen var hun med i gruppen som skrev kjerneelementene i matematikk og leder for lærerplangruppa i matematikk.
I matematikkundervisningen er hun opptatt av hvordan elevenes aktive samtaler bidrar til bedre forståelse. Det handler om at elevene får tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere fritt, lage egne forklaringer og være utforskende sammen. Dette krever et læringsmiljø der voksne lytter, spør og kommenterer.
I ledergruppen har Renate særlig ansvar for Tangenten og UngeAbel. Hun er LAMIS sin representant i Tangenten-redaksjonen og i Holmboekomiteen.
E-postadresse: renate.jensen@lamis.no

Hilde Svendsen
Ledergruppe| Barnetrinn
Hilde Eik Svendsen jobber på Ski skole i Nordre Follo. 1 – 7.skole. Hun er kontaktlærer på småtrinnet. Tidligere har hun jobbet som faglærer i Matematikk og kommunal regneveileder.
Hun var på første sommerkurs i 2010, og var med på å arrangere i Fredrikstad i 2014 og 2015. Også med å arrangere av sommerkonferansepå Sørmarka i 2023. Sitter som leder i LAMIS Follo, og satt, før vervet i sentralstyret, i valgkomiteen.
I matematikkundervisningen er hun opptatt av den elevaktiviserte og utforskende undervisningen. Det å dele erfaringer, tanker og strategier i klasserommet for å skape rom for forståelse og engasjement.
Det å finne, og formidle, gleden ved faget på et tidlig stadium som et viktig element for elevenes senere læring, læring gjennom samtaler, diskusjoner, lek og utprøving for å gi en bredere kompetanse og erfaringsgrunnlag å bygge videre på.
I ledergruppa har Hilde særlig ansvar for lokallagene og arbeidet med disse.
E-postadresse: hilde.svendsen@lamis.no

Kari-Anne Bjørnø Rummelhoff
Styremedlem| Ungdomstrinn
Kari-Anne Bjørnø Rummelhoff jobber i Fredrikstad kommune, ved Gressvik Ungdomsskole. Hun har vært i styret av LAMIS Østfold siden 2009. Har arrangert to sommerkurs samt skrevet matematikkdagheftet 2013. Har vært medlem/varamedlem av sentralstyret siden 2015.
Hun er opptatt av at elevene skal forstå matematikken framfor å pugge en algoritme. Også opptatt av utforskende matematikk og den gode samtalen. Hun jobber mye med bruk av IKT i matematikk.
Kari-Anne er styremedlem med ekstra fokus på sommerkurs.
E-postadresse: kari-anne.b.karlsen@lamis.no

Morten Munthe
Styremedlem| Videregående
Morten Munthe arbeider for tiden både ved Oslo Handelsgymnasium, i Utdanningsetaten i Oslo, og ved NMBU. I perioden 2017 – 2022 fikk han tilslag på en offentlig PhD ved NMBU støttet av Norsk Forskningsråd og Utdanningsetaten i Oslo for å undersøke bruk av programmering i matematikk på videregående skole. Arbeidet bestod i å iterativt utvikle oppgaver i matematikk der programmering legger til rette for god læring gjennom blant annet diskusjon. Han undersøkte hvordan elevene jobbet med programmeringsoppgaver, utbyttet de fikk av disse, og hvilke utfordringer elevene møtte.
Fra 2018 har han holdt kurs og foredrag overalt i Norge der tema er å lære lærere programmering, hvordan de kan lære elevene programmering, og det viktigste i hans øyne, hvordan bruke programmering slik at elevene lærer fag. Dette er også hans rolle hos NMBU, der han i tillegg foreleser for PPU og lektorstudenter om bruk av programmering i realfagene.
Hos Utdanningsetaten i Oslo er hans rolle å hjelpe skoler i Oslo å ta i bruk programmering i sin undervisning.
Hans interesseområder er ikke overraskende bruk av programmering i klasserommet, men han er også veldig glad i bruk av problemløsning og diskusjon i undervisningen. Dette gjelder både i hans rolle som lærer, men også som forsker. Den siste tiden har han i tillegg blitt veldig interessert i de ulike overgangene i skolen (for eksempel ungdomstrinn til vgs) og hvordan gjøre overgangene bedre for elevene. I tillegg er han over middels interessert i KI og hvordan dette påvirker skolen.
E-postadresse: morten.munthe@lamis.no

Lisa Steffensen
Styremedlem | Høyskole/universitet
Lisa Steffensen arbeider på Høgskulen på Vestlandet, hvor hun underviser på etter- og videreutdanningskurs for lærere, ordinær grunnskoleutdanning, masterkurs (masterstudenter), og phd-kurs. Hun har tidligere arbeidet som lærer i ungdomskolen, med fagene matematikk, naturfag og arbeidslivfag. Hun har utdanningsbakgrunn fra miljøteknologi og lærerutdanning.
Interesseområder er blant annet hvordan elever og lærere kan ta i bruk IKT på en måte som fremmer læring i matematikkfaget, matematisk modellering, matematikk i elevers hverdagsliv, og hvordan matematikkundervisningen kan inkludere samfunnsaktuelle problemstillinger. Dette kan eksempelvis være hvordan lærere og elever kan arbeide med problemstillinger som klimaendringer, bærekraftig utvikling, eller spørsmål rundt natur og miljø, og hvor tema som medborgerskap og demokrati er sentralt. I slike temaer må elevene gjerne forholde seg til uklare problemstillinger, og hvor det kan være utfordrende å komme med entydige svar, og ulike etiske dilemmaer oppstår. Hun er opptatt av at elevene skal oppleve at det er sammenheng mellom matematikkfaget og andre fag, at matematikkfaget er relevant i deres hverdag.
E-postadresse: lisa.steffensen@lamis.no

Anne Hjønnevåg Nakken
Styremedlem| Barnehage
Anne Nakken jobber med barnehagematematikk ved Dronning Mauds Minne Høgskole (DMMH) og Matematikksenteret. Hun har bakgrunn som sivilingeniør med tilleggsutdannelse som lektor i matematikk og engelsk. Hun har undervist i mange forskjellig emner og deltatt i en lang rekke ulike forsknings- og kompetanseutviklingsprosjekter i inn- og utland. Hun har også jobbet som pedagogisk leder i barnehage for å virkelig kunne oppleve bredden i barnehagelærerrollen og føle på barnehagelivet.
Anne synes barnehagematematikk er det morsomste og livligste som fins, og har derfor arbeidet med dette i hele sin yrkeskarriere. Det er fascinerende hvordan allerede de yngste barna i lek, aktiviteter og hverdag viser at det er meningsfullt og relevant å gjøre rike matematiske erfaringer. De bruker kropp og sanser til å utforske omgivelsene, og de viser at de kan tenke kreativt når de løser problemer. Hun brenner for at de skal beholde og videreutvikle sin matematikkglede i hele utdanningsløpet.
E-postadresse: anne.nakken@lamis.no

Marianne Eskeland
Styremedlem| Barnetrinn
Marianne Eskeland er praksislærer og kontaktlærer på 2. trinn på Blakstad skole og underviser også i matematikk i lærerutdanningen på OsloMet. Hun bor i Asker og har vært medlem av LAMIS siden hun begynte å jobbe som lærer i 2002.
Hun er opptatt av at elever skal få jobbe med “ekte” matematikk helt fra de begynner på skolen. Elever må få mulighet til å leke, utforske og oppdage matematikk sammen. Hun er inspirert av Nysgjerrigpermetoden og Realistisk matematikkundervisning. I tillegg prøver hun alltid å trekke inn elementer av algebraisk tenkning når hun planlegger undervisningen.
I mange år har hun vært medlem av Algebragruppa ved OsloMet og skrev også om algebraisk tenkning i sin masteroppgave. Hun ønsker å jobbe for at flere elever skal bli glade i matematikkfaget og at lærere skal få inspirasjon og støtte til å oppdage hvordan algebraisk tenkning kan berike matematikkundervisningen.
E-postadresse: marianne.eskeland@lamis.no

Hanne Thu
Varamedlem| Barnetrinn
Hanne Thu er utdannet grunnskolelærer for 5.–10. trinn, med fagene naturfag, matematikk, kroppsøving og programmering. Hun kommer fra Ålesund, har jobbet på ungdomsskole i tre år og akkurat gått over til barneskolen.
Hun har alltid vært veldig nysgjerrig av seg, og vil gjerne gi barn og unge rom til å være nysgjerrig og utforskende, også i matematikk. Hun ønsker også selv å lære mer, både faglig og pedagogisk, og søker stadig etter nye måter å utvikle undervisningen på for å møte elevenes behov best mulig.
Som lærer er hun opptatt av at elevene skal oppleve matematikk som relevant og meningsfull. Hun jobber derfor aktivt med å legge til rette for problemløsning og utforskende undervisning knyttet til elevenes hverdag. Som både naturfagslærer og sunnmøring er hun også veldig glad i naturen og å være ute, og har et ønske om å lære mer om og bli god på å drive uteskole.
E-postadresse: hanne.thu@lamis.no

Monica Sølvberg
Varamedlem | Ungdomstrinn
Monica Sølvberg arbeider som kontaktlærer og fagansvarlig i matematikk ved Kruseløkka ungdomsskole i Sarpsborg. Hun er også en av skolens praksislærere.
I matematikkundervisningen er hun opptatt av læring med forståelse, og at undervisningen tilpasses enkeltelever og elevgrupper. Hun liker å holde seg faglig oppdatert og å teste ut nye arbeidsmåter og vurderingsformer. Hun er også opptatt av sammenhenger mellom undervisning og vurdering, og ønsker at både formative og summative vurderinger benyttes på en slik måte at de er nyttige for både lærere og elever.
E-postadresse: monica.solvberg@lamis.no
Organisasjonssekretær

Elin Viktoria Unstad
Organisasjonssekretær
Elin Viktoria Unstad begynte som organisasjonssekretær høsten 2017.
Hun har bakgrunn fra informatikk, med hovedfag fra Universitet i Oslo. Arbeidserfaring har hittil vært ulike nivåer av programmering og systemutvikling, fra hardwarenært opp til brukergrensesnitt. Hun bor i Asker, og er i tillegg til stillingen forfatter av skjønnlitterære barne- og ungdomsbøker .
E-postadresse: org.sek@lamis.no