1. Home
  2. /
  3. Kurs og konferanser
  4. /
  5. LAMIS Sommerkonferanse 2025

LAMIS Sommerkonferanse 2025

Dato: 8. – 10. august 2025

 

Sted: Scandic Ambassadeur, Drammen

 

Tema: Mattemagi – magiske øyeblikk

 

LAMIS Årsmøte blir arrangert i forbindelse med LAMIS Sommerkonferanse. Alle medlemmer er velkommen på årsmøtet.

LAMIS Nedre Buskerud ønsker velkommen til LAMIS sommerkonferanse i Drammen 8.-10. august 2025. Helt siden den vellykkede sommerkonferansen i Drammen i 2019, har vi sett frem til å gjenta suksessen. Som alle vet ligger Drammen svært sentralt på Østlandet og nås lett både til fots, med el-sykkel, bil, buss eller tog. Scandic Ambassadeur i Drammen har en sentral beliggenhet få meter fra Drammen stasjon og har alle fasilitetene vi trenger. De vil ta godt vare på oss både med hensyn til konferanselokaler, overnattingsrom, mat og drikke.

Vi lover et stjernespekket persongalleri med alt fra gamle travere til nervøse nybegynnere. Innholdet vil favne bredt og treffe alle som brenner for MATTEMAGI, og formidling av magiske øyeblikk i  matematikk fra barnehage til universitet. Det blir plenumsforedrag og ulike verksteder fredag og lørdag. Her stiller både lokale krefter og Matematikksenteret opp. I tillegg legger vi opp til sosiale sammenkomster og aktiviteter, for de som ønsker å delta på det. Hvis du ønsker å gå en liten tur, ligger Drammen sine 7 bruer like i nærheten og er i seg selv spennende kunstneriske konstruksjoner

Påmeldingskjema:

Husk å lese gjennom den praktiske informasjonen,
og ha klart hvilke verksteder du ønsker å sette opp før du fyller ut påmeldingsskjemaet. 

Frist for påmelding er 31. mai 2025.

Praktisk informasjon om påmelding

Disse får hele konferansen med overnatting og alle måltider dekket: 

  • plenumsholder 
  • verkstedholdere 
  • lokallagsrepresentant (to per lokallag) 
  • årets sommerkonferansekomite 
  • neste års sommerkonferansekomite (to personer) 
  • valgkomite 
  • sentralstyret 
  • studenter etter søknad 

 

Hvis LAMIS ikke dekker konferansen gjelder følgende priser: 

Med hotell: 

Hele konferansen: 4.850 kr, inkludert to overnattinger i enkeltrom, program og alle måltider. 

To dager på konferansen: 2.800 kr, inkludert en overnatting, program og alle måltider. 

Alt betales til hotellet ved avreise. 

Dagpakker:

En eller flere enkeltdager på konferansen: 750 kr per dag med lunsj. 

Middag for de med dagpakke: 595 kr. Kryss av for dette i påmeldingsskjemaet, så vi vet hvor mange plasser vi trenger.

LAMIS sender faktura.

 

Program

 

 

Dato Tidspunkt Tema
Fredag
08.08.25
10.15 – 11.30 Registrering
11.45 – 13.00

Åpning

  • Musikkinnslag Musikklinja
  • Sentralstyret
  • Sommerkonferansekomiteen – praktisk info. 
  • Teasere
13.00 – 14.00 Lunsj
14.00 – 15.20 Første økt med verksteder
15.20 – 15.40 Pause m/forfriskninger 
15.40 – 17.00 Andre økt med verksteder
17.15 – 18.15 LAMIS årsmøte
19.30 Middag
Lørdag
09.08.25
07.00 – 09.00 Frokost
09.00 – 09.15 Musikkinnslag Musikklinja
09.15 – 09.30 Praktisk informasjon
09.30 – 09.45 Presentasjon av neste års sommerkonferanse
Bergen
09.45 – 10.55

Plenum/teasere

Elise Klaveness
Å lese i matematikk – litt som å kunne trylle

10.55 – 11.40 Pause med besøk hos utstillerne
11.40 – 13.00 Tredje økt med verksteder
13.00 – 14.00 Lunsj 
14.00 – 15.20 Fjerde økt med verksteder
16.15 Vi møtes til Matemagiske aktiviteter
20.00 Middag

Søndag

10.08.25

08.00 – 09.00 Frokost
09.00 – 09.15  Praktisk informasjon
09.15 – 10.15 Plenum v/sentralstyre
LAMIS-Labyrinten: Et matematisk eventyr i flere stasjoner
10.15 – 10.45 Pause m/utsjekk
10.45 – 11.45 Plenum v/ Holmboeprisvinner Sigrid Melander Vie
11.45 – 12.45 Plenum v/ Anne Nakken
Lekens magi
12.45 – 13.15 Takk for oss m.m.
13.15 – 14.15 Lunsj

Plenum

Å lese i matematikk – litt som å kunne trylle

Å lese i matematikk – litt som å kunne trylle

Plenum 1

Plenumsholder: Elise Klaveness

Målgruppe: Grunnskole – vdg skole

Mange synes det er utfordrende å lese matematiske tekster. I prosjektet Leseløp! har vi jobbet frem en rekke undervisningsforløp som kan brukes i undervisning av både elever og studenter om leseundervisning. Jeg vil ta dere med på ett av disse Leseløpene som handler om matematikk og si litt om det å lese i matematikk og arbeid med å forsøke å gjøre matematiske tekster mer forståelige for elever – å trylle dem lesbare. 

 

Elise Klaveness er førstelektor ved Universitetet i Sørøst-Norge og er utdannet ved UiO, NTNU, UC Berkeley og Københavns universitet innenfor matematikkdidaktikk, pedagogikk, matematikk og fysikk.

Hun er spesielt opptatt av å gjøre matematikk forståelig for alle, har jobbet med lærerutdanning i mange år og skrevet flere artikler og bøker innenfor matematikkdidaktikk. Sitter i lokalstyre i Lamis, i juryen i UngeAbel og i Norsk matematikkråd.

LAMIS-Labyrinten: Et matematisk eventyr i flere stasjoner

LAMIS-Labyrinten: Et matematisk eventyr i flere stasjoner

Plenum 2

Plenumsholder: LAMIS Sentralstyre

Målgruppe: Alle

Bli med på en levende og inspirerende økt hvor du får utforske undervisningsressursene utviklet av LAMIS! Gjennom stasjonsarbeid får du oppleve hvordan matematikk kan gjøres praktisk, engasjerende og meningsfull – både ute og inne.

Du vil få muligheten til å rullere mellom ulike stasjoner, hvor du blant annet kan:

  • Teste aktiv matematikk som kombinerer matematikk og bevegelse.
  • Bryne deg på kreative problemløsningsoppgaver som utfordrer tankesettet
  • Utforske matematiske perspektiver på bærekraftsmålene og se hvordan globalt ansvar kan knyttes til klasserommet
  • Spille lærerike og morsomme matematiske spill – læring med et smil!

Få nye ideer og konkrete verktøy til undervisningen. Her får du ikke bare inspirasjon – du får oppleve ressursene i praksis og reflektere sammen med andre engasjerte deltakere.

Velkommen til en kreativ, aktiv og lærerik workshop – der matematikk virkelig kommer til live!

Bak denne workshopen står en entusiastisk og nysgjerrig gjeng i sentralstyret til LAMIS – Landslaget for matematikk i skolen. Vi er lærere fra ulike deler av landet, med ulik bakgrunn, men én ting til felles: Vi elsker å gjøre matematikk spennende, praktisk og relevant for både elever og lærere.

I løpet av året utvikler vi ressurser, arrangerer kurs og konferanser, og prøver å bidra til at matematikklærere har det litt morsommere på jobb – og får litt ekstra påfyll i verktøykassa. Vi vet hvordan det er å stå i klasserommet selv, og det vi deler, er ting vi selv har testet og tror på.

Vi gleder oss til å møte dere, leke med matematikk sammen og vise fram noen av de ressursene vi synes er aller mest inspirerende!

Holmboeprisvinner Sigrid Melander Vie

Holmboeprisvinner Sigrid Melander Vie

Plenum 3

 

Plenumsholder: Sigrid Melander Vie

Vi er glade for at Årets Holmboprisvinner har takket ja til å holde plenum på sommerkonferansen vår. Vi gleder oss!

Sitat fra Holmboeprisen.no:

Norsk matematikkråd har tildelt Bernt Michael Holmboes minnepris for 2025 til Sigrid Melander Vie. Sigrid er en lærer som inspirerer og motiverer. Hun har arbeidet på Rud videregående skole i mer enn 20 år.

Les mer om tildelingen av Årets pris på Holmboeprisens nettside HER.

 

Lekens magi

Lekens magi

Plenum 4

 

Plenumsholder: Anne Hj. Nakken

Leken er magisk, mystisk og mangesidig. Den er en grunnleggende livs- og læringsform, og de fleste tror leken hører barndommen til. Slik er det ikke! Men barn bare MÅ leke. Når vi tør å leke så våkner kreativiteten i oss, og livsgleden bobler. 

Lærere på alle trinn må være nysgjerrige på lek, tilrettelegge for lek, observere lek, berike lek og delta i lek. Leken setter en ramme, en retning og struktur, men innenfor den kan alt skje. Lek gir plass til nye erfaringer og viten som betyr mye også for barns matematiske utvikling. Barna deler erfaringer, tester ut ting, samhandler, utvikler konsentrasjon og bruker forestillingsevne. En liten overraskelse eller ny vending tenner oppfinnsomhet og nytenking.

Anne vil formidle både praktiske eksempler og forskningsbasert kunnskap om lekens betydning og potensiale for læring i matematikk. Du er også full av lekenhet! Og i leken er kanskje er det umulige mulig likevel? Det kan i alle fall skje noe magisk.

Anne Hj. Nakken jobber ved Dronning Mauds Minne Høgskole (DMMH) og Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen (NTNU). Hun er utdannet sivilingeniør fra NTNU med tilleggsutdannelse som lektor i matematikk. Anne er opptatt av barns lek, tenking og utvikling, og har et stort engasjement for barnehagematematikk. Hun ønsker at både barn og ansatte i barnehagen skal møte matematikk gjennom kroppslig utforskning, spennende samtaler og kreative krumspring. Anne har nylig jobbet to år i Solemdal barnehage og hadde der ansvar for de eldste barna. Der fikk hun nye impulser og innsikt fra barn og kolleger som virkelig satte fart på interessen for lek, digitale verktøy og sammenhengen mellom barnehage og skole. Anne har blant annet utviklet ressurser for bruk i barnehage, samt forsket på barns matematiske tenking i lek og hverdag. Hun har vært med å utarbeide lokale og nasjonale styringsdokumenter, skrevet lærebok om barnehagematematikk og holdt varierte kursoppdrag over hele landet.

Verksteder

Under kommer først en oversikt over de fire øktene i tabellform, og deretter beskrivelse av alle verkstedene. 

Det er totalt fire tidspunkter du skal delta på et verksted, og du har fem alternativer å velge mellom for hvert tidspunkt. Vi gjør så godt vi kan for at du skal få oppfylt dine valg. 

Oversikt

Beskrivelser

Fredag 8. august 2025

Første økt med verksteder – kl. 14.00 – 15.20
Små koder, store smil – programmering i barnehagen

Små koder, store smil – programmering i barnehagen

Verksted 1

Målgruppe: Barnehage & Småtrinn

Verkstedsholder: Marion Kvellheim

Beskrivelse: 

Er du nysgjerrig på hvordan programmering og digitale verktøy kan berike hverdagen i barnehagen? 

Bli med på vår spennende workshop hvor vi utforsker hvordan programmering kan bidra til å utvikle viktige ferdigheter hos barna, som samarbeidsevne, kreativitet, kritisk tenking og utholdenhet.

 

Marion Kvellheim er en erfaren pedagog og digital veileder med en lidenskap for å integrere teknologi i barnehagehverdagen. Hun har jobbet med å utvikle barnehagens digitale praksis gjennom innovative prosjekter og workshops. 

Med en solid bakgrunn innen pedagogikk og digital kompetanse, har Marion vært en viktig ressurs for barnehageansatte som ønsker å styrke sin profesjonsfaglige digitale kompetanse. Marion er kjent for sin engasjerende og inspirerende undervisningsstil, og hun brenner for å hjelpe barnehageansatte med å utnytte teknologiens muligheter på en hensiktsmessig og etisk måte.

Magisk begynneropplæring

Magisk begynneropplæring

Verksted 2

Målgruppe: Småtrinn

Verkstedsholdere: Marianne Eskeland

Beskrivelse: 

De yngste elevene må også få mulighet til å jobbe med «ekte» matematikk.  Vi skal se på hvordan fokus på algebraisk tenkning kan berike matematikkundervisningen. Ved å endre litt på oppgavene elevene jobber med og la de få nok tid til å utforske legger vi til rette for dybdelæring og magiske øyeblikk der elevene både kan utvikle forståelse og glede for faget. Elevene kan og bør få jobbe lekpreget med utforskning og generalisering helt fra 1. klasse. Oppgavene vi skal jobbe med er hentet fra begynneropplæringen, men vil være aktuelle for hele barnetrinnet, og vil kunne være til inspirasjon for de som jobber med eldre elever.

 

Marianne Eskeland har lang erfaring med å undervise i matematikk i begynneropplæringen. Hun er spesielt interessert i algebra og rike og utforskende oppgaver. Marianne er utdannet lærer og har skrevet en masteroppgave om algebraisk tenkning. Hun jobber på Blakstad skole og har gjennom mange år deltatt i «Algebragruppa» ved OsloMet.

 

Kenguru duo – to hoder tenker bedre enn ett

Kenguru duo – to hoder tenker bedre enn ett

Verksted 3

Målgruppe: Mellomtrinn

Verkstedsholder: Anne-Gunn Svorkmo

Beskrivelse: 

Ordtaket ovenfor bygger på ei allmenn erfaring at problemer løses lettere når flere samarbeider og tenker sammen. Dette gjelder også for problemløsning i matematikk. Hvordan kan du som lærer legge til rette for læring når elever samarbeider om flervalgsoppgaver? Hva har flervalgsoppgaver å bidra med i matematikkundervisningen, mer enn det å velge riktig svaralternativ?

På dette verkstedet vil vi jobbe med utvalgte kenguruoppgaver egnet for samarbeid. Du vil se eksempler på hvordan du som lærer kan engasjere elevene dine og at det ligger et potensiale for læring i det å endre mening. Vi vil diskutere betydningen av lærerens rolle når elever samarbeider.

Fra høsten 2025 blir Kenguru duo et tilbud til elever på 3. – 6. trinn som har lyst til å delta i en parkonkurranse i matematikk. Etter konkurranseperioden kan oppgavene brukes fritt i undervisningen og er tilgjengelige på Matematikksenteret sine nettsider

 

Anne-Gunn Svorkmo er førstelektor ved Matematikksenteret hvor hun blant annet vært involvert i flere skoleutviklingsprosjekter rundt omkring i landet og ledet den internasjonale Kengurukonkurransen i Norge.
Anne-Gunn har tidligere jobbet som lærer, både i barne- og ungdomsskolen, og har alltid vært opptatt av det samspillet som skjer mellom elever og lærer i klasserommet. Hvordan legger en lærer til rette for at elevene skal få muligheter for å lære? Det å lære matematikk gjennom problemløsning og utforskende undervisning er noe hun spesielt har vært interessert i og har jobbet med i mange år.

Fra teori til praksis: Bruk næringslivet i skolen

Fra teori til praksis: Bruk næringslivet i skolen

Verksted 4

Målgruppe: Mellomtrinn & Ungdomstrinn

Verkstedsholdere: Janne Margy Kristensen

Beskrivelse: 

Hvordan kan du gjøre matematikkundervisningen enda mer engasjerende og relevant for elevene dine? Bli med på et inspirerende verksted hvor du får konkrete verktøy og ideer til å skape spennende læringsopplegg som knytter matematikk til virkeligheten.

Gjennom verkstedet får du utforske deler av programmet Økonomi og karrierevalg, utviklet av Ungt Entreprenørskap. Dette programmet viser hvordan matematikk kan brukes til å forstå viktige sammenhenger mellom forbruk, inntekt, utdanning og fremtidige drømmer – alt med et tydelig bruk av praktisk anvendelse.

Du får:

  • Tips til hvordan du kan få næringslivet involvert i skolen og i din klasse for å skape engasjement
  • Innsikt i hvordan du kan gjøre matematikkundervisningen relevant for elevenes liv og fremtid
  • En solid dose entusiasme og verktøy for å skape engasjerende undervisning som gjør en forskjell

Tilbakemeldinger fra tidligere deltakere

  • «Veldig pedagogisk og relevant verksted! Jeg er positivt overrasket over kursholder og hvor mange ideer som var lette å ta rett i klasserommet»
  • «Topp opplegg!»

 

Janne Margy Kristensen er ansatt i Sparebanken Øst og har utdannelse innenfor markedsføring, økonomi og ledelse. Hun har jobbet i flere avdelinger i banken blant annet med kunderådgivning, kreditt og som leder med personalansvar. I dag jobber hun i avdeling Kunde og er i tillegg svært engasjert i bankens Skoleprogram. Hun brenner for faget sitt og for å få privatøkonomi som fag i skolen. I skolen gir elevene Janne topp score innenfor engasjement, faglig kunnskap og formidlingsevne.

Programmering i matematikk: Tryllestav eller tastatur?

Programmering i matematikk: Tryllestav eller tastatur?

Verksted 5

Målgruppe: Ungdomstrinn & Videregående

Verkstedholdere: Eirik-Mathias Bjørnø Rummelhoff og Kjersti S Bækkedal

Beskrivelse:

«Programmering og algoritmisk tenking» er sentrale elementer i matematikklasserommet etter LK20. Men hva innebærer algoritmisk tenking, og hvordan kan vi integrere dette i matematikkundervisningen? I dette verkstedet vil deltakerne utforske hvordan programmering av roboter og instrumenter satt ut i live kan brukes til å skape magiske øyeblikk i klasserommet, der elever får oppleve gleden av å løse problemer gjennom algoritmisk tenking.

Gjennom samarbeid vil deltakerne utvikle enkle programmer og algoritmer som løser matematiske utfordringer fra virkeligheten. Vi diskuterer hvordan programmering kan berike matematikkundervisningen og gi elever en dypere forståelse av logisk struktur, problemløsning og ikke minst kreativitet. Hva kan elevene lære gjennom programmering og algoritmisk tenking som kanskje ikke er til stede i tradisjonelle undervisningsmetoder? Sammen utforsker vi hvordan denne tilnærmingen kan åpne nye dører for engasjement, motivasjon og lekenhet i læring i matematikkfaget.

 

Eirik-Mathias Bjørnø Rummelhoff er lektor i matematikk og kjemi ved Greåker videregående skole, med mastergrad i proteinkjemi fra NMBU (våren 2025). Han er opptatt av at elevene får en virkelighetsnær, anvendbar og relevant tilnærming til matematikkfaget, gjerne i leken kombinasjon med de empiriske vitenskapene. Eirik-Mathias har jobbet med realfagsformidling på vitensenteret INSPIRIA science center i syv år, har undervist grunnkurs i matematikk, statistikk og kjemi i sivilingeniørutdanningene på NMBU og er fagmedarbeider i Store Norske Leksikon. Han har i tillegg fartstid i Tekna fra studentpolitikken, fagnettverket for realfagslærere og fra formidlingsrollen av både realfag og realfagsglede til barn og unge.

 

Kjersti S. Bækkedal er lektor i biologi og har en mastergrad i marin økologi fra UiO og PPU fra NMBU.
Hun har over 10 års fartstid fra undervisning i matematikk og naturfag fra ungdomsskolen, i tillegg til at hun er medforfatter av læreverk i naturfag for ungdomstrinnet.

Til daglig jobber hun nå i Tekna hvor hun jobber med rekruttering til realfag, bærekraft og er rådgiver for fagnettverket «Tekna Realfagslærerne».

 

Fredag 8. august 2025

Andre økt med verksteder – kl. 14.40 – 17.00
Vi leker oss med inspirasjon fra MatteLIST

Vi leker oss med inspirasjon fra MatteLIST

Verksted 6

Målgruppe: Barnehage & Småtrinn

Verkstedholder: Anne Hj. Nakken

Beskrivelse: 

Anne vil på dette verkstedet ta utgangspunkt i noen nye aktiviteter fra MatteLIST, og sammen med deltakerne se på hvordan det å endre på rammene for aktivitetene kan gjøre dem enda mer lekende – og dermed mer magiske! Utgangspunktet kan være et matematisk problem eller begrep, og så kan leken gå i uante retninger gjennom barnas kreativitet og utfoldelse!

En leken tilnærming til aktivitetene fører til et ønske om å prøve og se hva som skjer, noe som er kjernen i både lek og matematiske erfaringer. I leken er det ingen krav til å prestasjon, det er prosessen – å leke – som står i sentrum, ikke resultatet. Gjennom samtale og eksperimentering ser vi på hvordan vi kan skape en matematisk opplevelse som både overrasker, inspirerer og gir en følelse av magi!

Verkstedet egner seg for barnehage og skolens første år.

 

Anne Hj. Nakken jobber ved Dronning Mauds Minne Høgskole (DMMH) og Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen (NTNU). Hun er utdannet sivilingeniør fra NTNU med tilleggsutdannelse som lektor i matematikk. Anne er opptatt av barns lek, tenking og utvikling, og har et stort engasjement for barnehagematematikk. Hun ønsker at både barn og ansatte i barnehagen skal møte matematikk gjennom kroppslig utforskning, spennende samtaler og kreative krumspring. Anne har nylig jobbet to år i Solemdal barnehage og hadde der ansvar for de eldste barna. Der fikk hun nye impulser og innsikt fra barn og kolleger som virkelig satte fart på interessen for lek, digitale verktøy og sammenhengen mellom barnehage og skole. Anne har blant annet utviklet ressurser for bruk i barnehage, samt forsket på barns matematiske tenking i lek og hverdag. Hun har vært med å utarbeide lokale og nasjonale styringsdokumenter, skrevet lærebok om barnehagematematikk og holdt varierte kursoppdrag over hele landet.

 

Modellering i matematikk

Modellering i matematikk

Verksted 7

Målgruppe: Småtrinn & Mellomtrinn

Verkstedsholdere: Stig Atle Myhre og Monica Rehaug

Beskrivelse: 

Modellering og anvendelse er et av kjerneelementene i matematikk. Hva er modellering i matematikk og hvordan kan man arbeide med dette på barnetrinnet?

Gjennom utforsking og diskusjon skal vi prøve å besvare disse spørsmålene på verkstedet.

Vi vil også se på kriterier for gode modelleringsoppgaver.

 

Stig Atle Myhre er universitetslektor ved Matematikksenteret. Han har holdt en rekke kurs for lærere siden han startet på Matematikksenteret i 2012. Han har bidratt med å utvikle mange ressurser på nett for matematikkundervisning. Blant annet har han vært med i gruppa på Matematikksenteret som har utviklet modelleringsressurser.

 

Monica Rehaug er universitetslektor ved Matematikksenteret og har ledet arbeidet med utvikling av modelleringsressurser. I tillegg har hun ansvaret for matematikk.org og har blant annet ledet arbeidet med utvikling av nye matematikkplakater og det digitale matematikkspillet Oppdrag Heureka. Hun har 16 års erfaring fra mellomtrinnet og ungdomsskolen. 

Intro til Skaperskolen

Intro til Skaperskolen

Verksted 8

Målgruppe: Mellomtrinn & Ungdomstrinn

Verkstedsholder: Rannei Solbakk Simonsen

Beskrivelse: 

Dette er en kreativ workshop for de som er nysgjerrig på skapende undervisning. En konkret aktivitet gir innblikk i hva skapende undervisning kan være og hvordan ulike fag og ferdigheter kan inkluderes i ett og samme undervisningsopplegg. Vi plukker aktiviteten fra hverandre, og ser på hvilke grep som er gjort i planleggingen for å sikre læring, gi rom for valg og gi alle en følelse av mestring.

Rannei Solbak Simonsen er universitetslektor ved Naturfagsenteret, der hun jobber med Skaperskolen. Hun har vært pedagogisk leder ved Norsk Teknisk Museum. Hun er utdannet sivilingeniør på NTNU, og har lærerbakgrunn gjennom Teach First Norway. Hun fokuserer på skaperglede, og at barn skal være kreative og nysgjerrige samtidig som de lærer.

Fra teori til praksis: Bruk næringslivet i skolen

Fra teori til praksis: Bruk næringslivet i skolen

Verksted 9

Målgruppe: Mellomtrinn & Ungdomstrinn

Verkstedsholdere: Janne Margy Kristensen

Beskrivelse: 

Hvordan kan du gjøre matematikkundervisningen enda mer engasjerende og relevant for elevene dine? Bli med på et inspirerende verksted hvor du får konkrete verktøy og ideer til å skape spennende læringsopplegg som knytter matematikk til virkeligheten.

Gjennom verkstedet får du utforske deler av programmet Økonomi og karrierevalg, utviklet av Ungt Entreprenørskap. Dette programmet viser hvordan matematikk kan brukes til å forstå viktige sammenhenger mellom forbruk, inntekt, utdanning og fremtidige drømmer – alt med et tydelig bruk av praktisk anvendelse.

Du får:

  • Tips til hvordan du kan få næringslivet involvert i skolen og i din klasse for å skape engasjement
  • Innsikt i hvordan du kan gjøre matematikkundervisningen relevant for elevenes liv og fremtid
  • En solid dose entusiasme og verktøy for å skape engasjerende undervisning som gjør en forskjell

Tilbakemeldinger fra tidligere deltakere

  • «Veldig pedagogisk og relevant verksted! Jeg er positivt overrasket over kursholder og hvor mange ideer som var lette å ta rett i klasserommet»
  • «Topp opplegg!»

 

Janne Margy Kristensen er ansatt i Sparebanken Øst og har utdannelse innenfor markedsføring, økonomi og ledelse. Hun har jobbet i flere avdelinger i banken blant annet med kunderådgivning, kreditt og som leder med personalansvar. I dag jobber hun i avdeling Kunde og er i tillegg svært engasjert i bankens Skoleprogram. Hun brenner for faget sitt og for å få privatøkonomi som fag i skolen. I skolen gir elevene Janne topp score innenfor engasjement, faglig kunnskap og formidlingsevne.

Hva er KI, hvordan fungerer KI og hvordan kan vi bruke KI?

Hva er KI, hvordan fungerer KI og hvordan kan vi bruke KI?

Verksted 10

Målgruppe: Alle

Verkstedsholder: Morten Munthe

Beskrivelse: 

Det starter med en fascinerende reise inn i verdenen av kunstig intelligens (KI). Vi vil utforske hva KI er, hvordan det fungerer, og hvordan vi kan bruke det i undervisningen.

Videre dykker vi dypere inn i hvordan språkmodeller brukes, som i GPT, og viser hvordan disse avanserte modellene er bygget opp. Du vil få innsikt i hvordan du kan forklare dette komplekse emnet på en enkel og engasjerende måte til dine elever.

Vi vil også dele siste utvikling innen KI og gni litt på krystallkulen for å spå om hva fremtiden kan bringe. Gjennom hele verkstedet oppfordrer vi til spørsmål og diskusjon, for det er mye spennende å dekke!

Eksemplene vil vise både positive og negative effekter ved bruk av ulike former for KI, og gi konkrete eksempler på hvordan GPT-4 kan brukes av matematikklærere på alle skoletrinn – fra barnetrinnet til videregående skole.

Husk å ta med PC, så vi kan leke og utforske sammen!

 

Morten Munthe har undervist matematikk og fysikk på vgs siden 2007. I 2022 fullførte han sin doktorgrad der han så på bruk av programmering i matematikkfaget i videregående opplæring. Gjennom og etter doktorgraden har han holdt mange foredrag og kurs for lærere og har laget nettressursen www.edudata.no. I 2023 vant han Holmboeprisen. I dag jobber han ved Oslo Handelsgymnasium i Oslo, der han underviser matematikk og fysikk, og ved NMBU, der han underviser etter- og videreutdanning i programmering.

Lørdag 9. august 2025

Tredje økt med verksteder – kl. 11.40 – 13.00
Hvordan få flere til å tenke mer i matematikktimene?

Hvordan få flere til å tenke mer i matematikktimene?

Verksted 11

Målgruppe: Småtrinn

Verkstedsholder: Else Devold

Beskrivelse: 

Et praktisk verksted der alle får delta i aktiviteter som får flere elever, til å ikke bare gjøre noe i timene, men også tenke samtidig. Jeg vil vise hvordan vi i hverdagen kan legge opp til motivasjon og mestring. Hvordan vi snakker med og om elever.

Matematisk vil fokuset ligge på tall, telling og tallforståelse og hvordan styrke dette gjennom oppgaver der elevene kan bruke ulike regnestrategier for å øke mateforståelsen.

Else Devold jobber som matematikklærer i Osloskolen og som rådgiver for Nasjonale prøver i regning på Universitetet i Oslo. Hun har i flere år laget digitale matematikkoppgaver for småskoletrinnet for Kikora. Hun jobber tett på elever som trenger ekstra oppfølging i matematikk og har lang erfaring med og mange ideer og eksempler på hvordan motivere elever til å tenke, lære og like matematikk.

Magisk begynneropplæring

Magisk begynneropplæring

Verksted 12

Målgruppe: Småtrinn

Verkstedsholdere: Marianne Eskeland

Beskrivelse: 

De yngste elevene må også få mulighet til å jobbe med «ekte» matematikk.  Vi skal se på hvordan fokus på algebraisk tenkning kan berike matematikkundervisningen. Ved å endre litt på oppgavene elevene jobber med og la de få nok tid til å utforske legger vi til rette for dybdelæring og magiske øyeblikk der elevene både kan utvikle forståelse og glede for faget. Elevene kan og bør få jobbe lekpreget med utforskning og generalisering helt fra 1. klasse. Oppgavene vi skal jobbe med er hentet fra begynneropplæringen, men vil være aktuelle for hele barnetrinnet, og vil kunne være til inspirasjon for de som jobber med eldre elever.

 

Marianne Eskeland har lang erfaring med å undervise i matematikk i begynneropplæringen. Hun er spesielt interessert i algebra og rike og utforskende oppgaver. Marianne er utdannet lærer og har skrevet en masteroppgave om algebraisk tenkning. Hun jobber på Blakstad skole og har gjennom mange år deltatt i «Algebragruppa» ved OsloMet.

Er dette matematikk?

Er dette matematikk?

Verksted 13

Målgruppe: Småtrinn & Mellomtrinn

Verkstedsholdere: Ida Heiberg Solem, Bjørn Smestad og Elisabeta Eriksen

Beskrivelse: 

Ofte kan nye og uvante aktiviteter og opplegg være nyttige for å bryte med etablerte, men uønskede mønstre i matematikkundervisningen. I dette verkstedet vil vi ha aktiviteter som kan utfordre elevenes oppfatning av hva matematikk kan være og av hva det vil si å delta i matematiske aktiviteter. Gjennom en serie korte, tankevekkende øvelser vil deltakerne få prøve seg på aktiviteter som ved første øyekast kanskje ikke ser ut som tradisjonell matematikk. Vi vil utforske hvordan disse kan brukes for å stimulere matematisk tenkning, kreativitet og problemløsning hos elever. Aktivitetene er designet for å:

  • Vekke nysgjerrighet og undring
  • Oppmuntre til kritisk tenkning og refleksjon
  • Fremme diskusjon og samarbeid

Verkstedsholderne, som har lang erfaring både fra lærerutdanning og som forfattere av bøker om matematikkundervisning på barnetrinnet, vil drøfte sammen med deltakerne hvordan disse aktivitetene kan implementeres i klasserommet og tilpasses ulike aldersgrupper og ferdighetsnivåer.

Bjørn Smestad er dosent i matematikkdidaktikk ved OsloMet – storbyuniversitetet og Høgskulen i Volda. Smestad har et bredt interessefelt innen lærerutdanning og har blant annet forsket på matematikkhistoriens plass i matematikkundervisning. Han er medforfatter av Tall og tanke 2 og Tall og tanke aktivitetsbok.

Ida Heiberg Solem er førstelektor i matematikk ved OsloMet – storbyuniversitetet.  Hun er spesielt opptatt av betydningen av kommunikasjon i matematikklasserommet knyttet til undring og resonnement, argumentasjon og begrunnelse. Solem er medforfatter av Det matematiske barnet, Tall og tanke 1, Tall og tanke 2 og Tall og tanke aktivitetsbok.

Elisabeta Eriksen er førsteamanuensis i matematikk ved OsloMet – storbyuniversitetet. Som forsker i matematikkdidaktikk er Eriksen særlig interessert i algebraisk tenkning og i hvordan forskning kan berike lærerens profesjonsutøvelse. Eriksen er medforfatter av Tall og tanke 2, Hva er sjansen for det? Sannsynlighet i grunnskolen og Tall og tanke aktivitetsbok.

 

Modellering i matematikk

Modellering i matematikk

Verksted 14

Målgruppe: Ungdomstrinn

Verkstedsholdere: Stig Atle Myhre og Monica Rehaug

Beskrivelse: 

Modellering og anvendelse er et av kjerneelementene i matematikk. Hva er modellering i matematikk og hvordan kan man arbeide med dette på ungdomstrinnet? 

Gjennom utforsking og diskusjon skal vi prøve å besvare disse spørsmålene på verkstedet.

Vi vil også se på kriterier for gode modelleringsoppgaver.

 

Stig Atle Myhre er universitetslektor ved Matematikksenteret. Han har holdt en rekke kurs for lærere siden han startet på Matematikksenteret i 2012. Han har bidratt med å utvikle mange ressurser på nett for matematikkundervisning. Blant annet har han vært med i gruppa på Matematikksenteret som har utviklet modelleringsressurser.

Monica Rehaug er universitetslektor ved Matematikksenteret og har ledet arbeidet med utvikling av modelleringsressurser. I tillegg har hun ansvaret for matematikk.org og har blant annet ledet arbeidet med utvikling av nye matematikkplakater og det digitale matematikkspillet Oppdrag Heureka. Hun har 16 års erfaring fra mellomtrinnet og ungdomsskolen. 

Starterbonanza

Starterbonanza

Verksted 15

Målgruppe: Alle

Verkstedsholdere: Rannei Solbakk Simonsen

Beskrivelse: 

En starter er en kort og leken aktivitet, som brukes til å få elevenes oppmerksomhet, vekke engasjement og få opp energinivået. Startere skal stimulere til tenking, kreativitet og samhold. I denne økten kjører vi på med Starterbonanza med en mengde ulike aktiviteter du kan teste ut allerede i morgen.

Rannei Solbak Simonsen er universitetslektor ved Naturfagsenteret, der hun jobber med Skaperskolen. Hun har vært pedagogisk leder ved Norsk Teknisk Museum. Hun er utdannet sivilingeniør på NTNU, og har lærerbakgrunn gjennom Teach First Norway. Hun fokuserer på skaperglede, og at barn skal være kreative og nysgjerrige samtidig som de lærer.

Lørdag 9. august 2025

Fjerde økt med verksteder – kl. 14.00 – 15.20
Små koder, store smil – programmering i barnehagen

Små koder, store smil – programmering i barnehagen

Verksted 16

Målgruppe: Barnehage & Småtrinn

Verkstedsholder: Marion Kvellheim

Beskrivelse: 

Er du nysgjerrig på hvordan programmering og digitale verktøy kan berike hverdagen i barnehagen? 

Bli med på vår spennende workshop hvor vi utforsker hvordan programmering kan bidra til å utvikle viktige ferdigheter hos barna, som samarbeidsevne, kreativitet, kritisk tenking og utholdenhet.

 

Marion Kvellheim er en erfaren pedagog og digital veileder med en lidenskap for å integrere teknologi i barnehagehverdagen. Hun har jobbet med å utvikle barnehagens digitale praksis gjennom innovative prosjekter og workshops. 

Med en solid bakgrunn innen pedagogikk og digital kompetanse, har Marion vært en viktig ressurs for barnehageansatte som ønsker å styrke sin profesjonsfaglige digitale kompetanse. Marion er kjent for sin engasjerende og inspirerende undervisningsstil, og hun brenner for å hjelpe barnehageansatte med å utnytte teknologiens muligheter på en hensiktsmessig og etisk måte.

Er dette matematikk?

Er dette matematikk?

Verksted 17

Målgruppe: Småtrinn & Mellomtrinn

Verkstedsholdere: Ida Heiberg Solem, Bjørn Smestad og Elisabeta Eriksen

Beskrivelse: 

Ofte kan nye og uvante aktiviteter og opplegg være nyttige for å bryte med etablerte, men uønskede mønstre i matematikkundervisningen. I dette verkstedet vil vi ha aktiviteter som kan utfordre elevenes oppfatning av hva matematikk kan være og av hva det vil si å delta i matematiske aktiviteter. Gjennom en serie korte, tankevekkende øvelser vil deltakerne få prøve seg på aktiviteter som ved første øyekast kanskje ikke ser ut som tradisjonell matematikk. Vi vil utforske hvordan disse kan brukes for å stimulere matematisk tenkning, kreativitet og problemløsning hos elever. Aktivitetene er designet for å:

  • Vekke nysgjerrighet og undring
  • Oppmuntre til kritisk tenkning og refleksjon
  • Fremme diskusjon og samarbeid

Verkstedsholderne, som har lang erfaring både fra lærerutdanning og som forfattere av bøker om matematikkundervisning på barnetrinnet, vil drøfte sammen med deltakerne hvordan disse aktivitetene kan implementeres i klasserommet og tilpasses ulike aldersgrupper og ferdighetsnivåer.

Bjørn Smestad er dosent i matematikkdidaktikk ved OsloMet – storbyuniversitetet og Høgskulen i Volda. Smestad har et bredt interessefelt innen lærerutdanning og har blant annet forsket på matematikkhistoriens plass i matematikkundervisning. Han er medforfatter av Tall og tanke 2 og Tall og tanke aktivitetsbok.

Ida Heiberg Solem er førstelektor i matematikk ved OsloMet – storbyuniversitetet.  Hun er spesielt opptatt av betydningen av kommunikasjon i matematikklasserommet knyttet til undring og resonnement, argumentasjon og begrunnelse. Solem er medforfatter av Det matematiske barnet, Tall og tanke 1, Tall og tanke 2 og Tall og tanke aktivitetsbok.

Elisabeta Eriksen er førsteamanuensis i matematikk ved OsloMet – storbyuniversitetet. Som forsker i matematikkdidaktikk er Eriksen særlig interessert i algebraisk tenkning og i hvordan forskning kan berike lærerens profesjonsutøvelse. Eriksen er medforfatter av Tall og tanke 2, Hva er sjansen for det? Sannsynlighet i grunnskolen og Tall og tanke aktivitetsbok.

 

Kenguru duo – to hoder tenker bedre enn ett

Kenguru duo – to hoder tenker bedre enn ett

Verksted 18

Målgruppe: Mellomtrinn

Verkstedsholder: Anne-Gunn Svorkmo

Beskrivelse: 

Ordtaket ovenfor bygger på ei allmenn erfaring at problemer løses lettere når flere samarbeider og tenker sammen. Dette gjelder også for problemløsning i matematikk. Hvordan kan du som lærer legge til rette for læring når elever samarbeider om flervalgsoppgaver? Hva har flervalgsoppgaver å bidra med i matematikkundervisningen, mer enn det å velge riktig svaralternativ?

På dette verkstedet vil vi jobbe med utvalgte kenguruoppgaver egnet for samarbeid. Du vil se eksempler på hvordan du som lærer kan engasjere elevene dine og at det ligger et potensiale for læring i det å endre mening. Vi vil diskutere betydningen av lærerens rolle når elever samarbeider.

Fra høsten 2025 blir Kenguru duo et tilbud til elever på 3. – 6. trinn som har lyst til å delta i en parkonkurranse i matematikk. Etter konkurranseperioden kan oppgavene brukes fritt i undervisningen og er tilgjengelige på Matematikksenteret sine nettsider

 

Anne-Gunn Svorkmo er førstelektor ved Matematikksenteret hvor hun blant annet vært involvert i flere skoleutviklingsprosjekter rundt omkring i landet og ledet den internasjonale Kengurukonkurransen i Norge.
Anne-Gunn har tidligere jobbet som lærer, både i barne- og ungdomsskolen, og har alltid vært opptatt av det samspillet som skjer mellom elever og lærer i klasserommet. Hvordan legger en lærer til rette for at elevene skal få muligheter for å lære? Det å lære matematikk gjennom problemløsning og utforskende undervisning er noe hun spesielt har vært interessert i og har jobbet med i mange år.

Matematisk historiefortelling

Matematisk historiefortelling

Verksted 19

Målgruppe: Mellomtrinn & Ungdomstrinn

Verkstedsholdere: Marianne Johansen

Beskrivelse: 

Har vi noen praktisk nytte av matematikk? Og hva kan det å bygge en mur, slå opp et telt, dele ut suppe til fattigfolk eller forsvare seg mot den lokale røver-baronen lære oss om skole-geometri? Møt broder Fransiscus, en hardhudet krigermunk nylig hjemvendt fra korstog, og bli med ham gjennom alle de utfordringene han må håndtere når han vender tilbake til klosteret der han som ung novise fikk opplæring i alle de syv frie kunster, og der han ved å regne og beregne løser alle de problemene som møter ham.

Med denne historien som eksempel kan verksteddeltakerne lære hvordan man selv finner på spennende fortellinger og morsomme anekdoter som illustrerer viktige prinsipper og sammenhenger i matematikken på mellom- og ungdomstrinnet.

 

Marianne Johansen er adjunkt med opprykk og tilsprang og mangeogtredve års undervisningserfaring fra ulike skoleslag i inn- og utland. Hun jobber både som altmuligkunstner og tilkallingsvikar/privatlærer, og hun ser at det nå mer enn noen gang er viktig at elevene opplever sammenhengen mellom skolefagene og den virkelige verden. Hun har flere ganger deltatt på Lamis’ sommerkonferanser, både som verkstedholder og utstiller, og i år presenterer hun en spenstig forteller-tilnærming til aktuelle kompetansemål i matematikk (så vel som ymse andre fag).

Hva er KI, hvordan fungerer KI og hvordan kan vi bruke KI?

Hva er KI, hvordan fungerer KI og hvordan kan vi bruke KI?

Verksted 20

Målgruppe: Alle

Verkstedsholder: Morten Munthe

Beskrivelse: 

Det starter med en fascinerende reise inn i verdenen av kunstig intelligens (KI). Vi vil utforske hva KI er, hvordan det fungerer, og hvordan vi kan bruke det i undervisningen.

Videre dykker vi dypere inn i hvordan språkmodeller brukes, som i GPT, og viser hvordan disse avanserte modellene er bygget opp. Du vil få innsikt i hvordan du kan forklare dette komplekse emnet på en enkel og engasjerende måte til dine elever.

Vi vil også dele siste utvikling innen KI og gni litt på krystallkulen for å spå om hva fremtiden kan bringe. Gjennom hele verkstedet oppfordrer vi til spørsmål og diskusjon, for det er mye spennende å dekke!

Eksemplene vil vise både positive og negative effekter ved bruk av ulike former for KI, og gi konkrete eksempler på hvordan GPT-4 kan brukes av matematikklærere på alle skoletrinn – fra barnetrinnet til videregående skole.

Husk å ta med PC, så vi kan leke og utforske sammen!

 

Morten Munthe har undervist matematikk og fysikk på vgs siden 2007. I 2022 fullførte han sin doktorgrad der han så på bruk av programmering i matematikkfaget i videregående opplæring. Gjennom og etter doktorgraden har han holdt mange foredrag og kurs for lærere og har laget nettressursen www.edudata.no. I 2023 vant han Holmboeprisen. I dag jobber han ved Oslo Handelsgymnasium i Oslo, der han underviser matematikk og fysikk, og ved NMBU, der han underviser etter- og videreutdanning i programmering.